Tuesday, February 3, 2009

Target 2009

Klau korang ingat, tahun lepas aku bgtau...aku nye target b4 June this year aku akn kembali ke bentuk badan dulu sebelum aku kawin? And Insyallah, akan menjadi kenyataan most prob in march...lebih cepat dari yg dijangkakan....Korang bayang kan, dulu berat aku (sebelum surgery) is 114kg. Berat kan? nasib baik aku ni tinggi sket..but still besar gak. Slalu la kena kutuk, kena perli...mende2 mcm tu dah jadi lumrah, sampai klau aku sakit, doktor pon tak percaya klau aku sakit...jwpan standard yg aku terima..sbb badan berat, berat, berat...Paling sakit kan ati..duit ada nk shopping baju..but saiz plak very limited! tak byk boutique yg ada european size ni...slalu harapn pada either Marks & Spencer atau Ms. Read je la, atau skali skala member gi oversea..bole la kirim. Sampai kan pd satu tahap aku rasa mcm nk buka satu kilang buat baju utk org2 yg siza xxxl dari pakaian dalam sampai la ke office attire. Klau ada pon bju tempatan...macam makcik2...dgn manik2, corak yang besar2, warna yg...alahaiii..dah tu plak material nye ....kan org bdn besar ni cepat berpeluh? Tak kan nak pkai material yg licin2 tak serap peluh? Pe arrr.....pakaian dalam pon mcm tu...mcm ah soh tak pon mcm bendera...asik2 warna coklat, biru, pink..BORINGGG je...org bdn besar tau gak berfesyen..nk gak merasa pkai yg cantik2 or even yg seksi2, lace2 kan....?

Dan ari ni berat aku dah menjangkau 78kg...another 3 kg more to go....yes!! Dan kalau korang ingat jugak..aku slalu kena kutuk sbb aku besar, org tak pandang pe kelebihan aku walaupon keje aku uptodate! Bukan niat aku nk bermegah2 atau berdendam...jauh sekali....aku tetap yg dulu..still down to earth but dari pengalaman ni aku dapat satu pengajaran yang paling berguna ialah kita akan tau ati budi orang2 disekeliling kita.

Ari ni la paling aku tak larat nak menjawab pertanyaan org....sbb aku dah totally change! Cuma sampai la ni aku tak de masa lagi nk gi shopping tukar wardrobe aku yang mana sume dah longgar2 belaka..macam bendera..hehehe...

Dari pagi, dengan boss2, masa kat cafe, aku gi ke IT dept mana je aku gi ...sesape yg penah kenal aku before 2008...pe la lagi yg dah sama2 keje selama 15thn aku kat sini...yg nampak dari aku kurus (sblm kawin, mengandung, gemuk dan sampai skrg) mesti tanye, mesti tahan aku, pandang 2,3 kali.... interview cam ne aku bole kurus cam ni...ada tu siap anta email ...kekadang rasa cam celebrity lak! hehehe....cuma org tak minta autograph je lagik...

Ada yg kata aku gi cucuk botox la, slimming center la, pe la....tu sume karut! Paling aku rasa puas ati bila boz yg pernah jatuh kan air muka aku masa break meeting kat Regent Hotel beberapa tahun lepas tegur dan pandang aku 2, 3 kali tadi..korang tau pe dia kata? Masa tgh tea break kan ramai org...staff dari singapore, seluruh malaysia, thailand sume dia cakap pd bdk yg nk kawin..ko ni nanti esok2 dah kawin, jaga badan..jgn jadi mcm kak pari (dia panggil aku kak pari? dah la tua dari aku???) laki nak pelok pon tak cukup tangan..hahaha..dia gelak! masa tu aku rasa muka aku dah merah padam...menggigil pegang cawan tu...

La ni..pandai la plak nk bergurau senda dengan aku kan? Pandai lak nk ajak aku gi lunch dgn ko kan? Dulu selisih bahu, aku wish ko...ko wat dekkk jek.....Piraaaa.....tau la ko big bos, hensem, kaya giler, kete BMW, FERRARI, LEXUS, MERC..berderet kat umah...ada aku heran?

Morale of the story is.....FIKIR DULU SEBELUM CAKAP....kekadang kita lupa, perkataan yg kuar dari mulut kita tu akan menyakitkan ati org lain atau mungkin menjatuh kan air muka org lain....dapat dosa lagi....satu ari...org lain akan buat cam tu pada kita...pe kita rasa?? Dah terkena pd batang idung sendiri, baru nk menyesal..masa tu dah terlambat. Mgkn org bole maafkan BUT luka kat dalam ati tak mudah nk erased atau delete, Jgn pandang org sebelah mata je.....Sndiri mau ingat beb!!

Cheers ;)

No comments: