Monday, October 6, 2008

Lebaran

Sekejap je rasa dah seminggu raya.

Ari ni aku baru start keje...malasnye nk datang opis. Last week monday patutnye aku keje, but aku demam, batuk dan selsema lak. MC 2 ari dan terus sambung cuti. Ari Senin petang, ex aku called nak amik anak aku balik ke kampung dia. Dah beberapa kali kitaorg called to confirmed, bila dia nak amik anak aku, dan aku cuma benarkan dia balik ke sana pada hari raya pertama..tapi aku tau plan dia...dia nk biarkan aku rasa macam mana raya sorang2....I've gone thru this before...aku rasa aku dah cukup kuat utk hadapinye...bukan pertama kali aku beraya sorang2....cuma aku rindu untuk cium tangan org yg menyanyangi aku di pagi raya kali ni...aku tak nk anak aku rasa serba salah. Biar dia rasa bahagia..aku tak nk ragut detik2 manis beraya kat kampung, supaya dia ada memori indah untuk dikenang bila dia dh dewasa kelak sambil merapatkan dia dgn sedara mara sebelah sana. Mmg dia nk sangat beraya di kampung sambil kutip duit raya. Dan suasana raya memang meriah klau nk compare kan raya dgn aku kat KL ni...memang sedih giler sebab aku akan beraya dgn mak je kali ni.

Ari Selasa, dalam keadaan tak berapa sihat aku gagahkan jugak ke pasar utk beli daging dan rempah ratus utk buat rendang. Kemas umah, basuh toilet, mop lantai, basuh dapo...petangnye..kitaorg mula masak rendang daging, kuah kacang & ketupat...cukup la...aku 2 org dgn mak je.

Pepagi raya...bila aku pakai baju kurung baru...makkk aiii...macam kelambu! Aku rasa aku bagi contoh baju kurung yg ok je...Badan aku dah makin susut tambahan dengan demam dan tak de selera makan...aku terpaksa pakai je...Disebabkan aku tak bole solat, pas makan dan bermaafan dengan mak, aku lepak tgk TV...badan pon tak sihat. Nasib adik aku datang beraya kat umah dengan anak dia. Mak dah kuar gi ke kubur dan beraya ke rumah sedara mara kat kampung baru. Aku tak larat nak ikut....lepak je satu ari kat umah.

Dah beberapa malam ni aku tido pukul 4 pagi...aku berkemas, especially kat dapo, susun mana patut, buang mana yg dh tak guna..sapu sampah dan mop lantai lagi sambil tgk tv....sejak tak berapa sihat...aku jarang2 berkemas..harapkan maid indon tu je...

Raya ke 3, bekas biras aku datang ke rumah beraya sambil anta anak aku balik. Dorang dari kampung utk balik ke pantai dalam. Lama aku tak jumpa dia anak beranak...dah besar2 bdk2 ni. Pagi tu aku ke tesco beli lauk & mak masak makan tengahari. Jadi bila dorang sampai, aku jamu dorang nasi...Bukan aku tak nk contact dia, tapi aku sedia maklum dgn perangai dia...topic perpisahan aku dgn ex akan mnjadi perbualan hangat kat kampung sampaikn ada yg buat mahkamah sndiri tentukan sape salah sape betul...yang pastinye hanya aku, ex hsbd dan Allah je yang tahu hal sebenarnye....Tak kuasa akak! Allah akan balas setiap perbuatan...baik & buruk...sekarang pon dh berlaku depan mata sendiri..cuma nk mengaku atau tidak je. Yang pasti, setiap kali orang aniaya & sakit kan ati aku..rezeki aku makin murah...Alhamdulillah...


Raya kali ni, ramai gak orang datang beraya ke rumah aku..Alhamdulillah. Cuma aku tak sempat nak berjalan ke mana2 lagi sebab tak berapa sihat. Aku cuma beraya ke rumah kak su pada raya ke3 dan beraya dengan Rizy (betol ke nama ko nih?) masa dia turun sekejap ke KL raya ke4. KL plak asik ujan lebat je....

Mungkin weekend ni, kwn2 anak aku nk datang beraya ke rumah...aku mungkin masak dan jamu dorang dengan spagetthi & kuih raya je la...tengok la mood aku cam ne. Ari tu masa Zura & adik beradik dia datang, aku jamu dengan Mee Hoon goreng. Seronok masak klau orang suka makan...ilang rasa penat...

OK la...aku nk start keje dah ni...

Cheers!

1 comment:

Dazzelyn said...

i dah lama mengikuti ur blog. all i can say is, u r a strong person (in and out)! I wish u all d best and i know Allah is there with us when we always pray for HIM. Take good care of yourself and keep on being strong. - Lyn Yayang