Wednesday, June 25, 2008

Perancangan

Wehh..mcm serius je kan? hehehe...tu la, rancangnye mcm tak sempat nak update..tapi aku usahakan la ari ni. Esok memang tak dapat...bz giler...tak tau lagi aku masok opis pkul bape dari spital nnti. Lagipon bebudak ni bz wat faxing the whole day..fax machine plak kat sebelah cubile aku..hish, kacau daun btol la..

Dalam dok rancang buat tu, buat ni..alih2 semalam Dr. Z suruh aku admit ari ni ke DSH, malam ni kena wat assesment, tido kat spital 1 mlm dan esok pepagi kena wat blood test, ecg, x-ray dan bermacam2 lagik la. Ni sume kena buat sebelum operation. Dah berubah balik akunye plan. Balik umah semalam bz la aku pesan tu, ini kat mak, kemas barang2..padahal ari jemaat aku balik semula kat umah, then ari sabtu masuk balik wad...aku mintak la home leave ari jemaat till sabtu, sebab nk handover keje dulu..sesuka ati je kan? huhuhu..Doktor mesti pening dgn aku...aku dah pesan dengan nurse, aku nak singleroom gak. Kalau dorang kasi aku 2 beded ke...aku check-in hotel sampai aku dapat singleroom...aku tak suka nk share bilik dgn patient lain..tak selesa la...nak2 dgn bangsa lain...aku ada experience walau bukan share 1 bilik, sebab masa tu aku dok singleroom..ada patient jepun tengah nazak...dia dok wad ujung yg 4 beded tu...hemmm...dengar la tok sami dia datang wad baca doa...bising beb...2 malam aku tak bole tido sampai doktor bagi aku sleeping pills...Bukan aku mengada2...tapi dah terlanjur diberi kemudahan, pe salahnye kan?

Tapi kalau keadaan aku dah kritikal...tak kira la bilik mana pon kan? Cuma kalau singleroom tu selesa la sket, klau ada pelawat datang pon, org2 yg kita kenal kan? Kita nk solat ke, nak mandi ke, nk tido ke..org tak sebok2 nk ngintai kita..hehehe ada ke? Ada ke org nk datang lawat aku kali ni...?

Aku nak ajak adik aku si Fida tgk filem SEPI ari sabtu ni...minah ni bz plak nak gi Stadium Putra Bkt Jalil...ada bola? Bola ke futsal ke.. Dia dgn ank aku ni dah geng suka tgk bola...aku...ntah la..tak amik tau psl bola nih..klau tak de rezeki aku harap bole dapat CD citer ni nanti...TAPI tak best arr tgk kat TV..feeling dia lain...ada je distraction, sound system kat umah mana sama kat dalam panggung wayang kan? Unless la umah aku ada set Home Teathre yg canggih!

Laaa..kat opis aku lunch ni ada spring cleaning lak...ingat nk kuar jap. Tak pe la..kemas mana patut..nanti aku tak de beberape minggu..tak la serabut sgt meja..

Tetiba je aku teringat kat bekas mak mentua aku...rindu lak kat dia. Walaupon jodoh aku tak panjang dgn anak dia..aku tetap sayang kat dia dunia akhirat. Selain mak kandung dan mak2 tiri aku..aku sayang kat mak mentua aku ni. Umo dia dh dekat 80thn..tak brape sihat sgt. tapi paling rajin memasak. Kekadang aku tak paham krisis mentua vs menantu pompuan yg penah aku baca dan dengar.

Sejak menikah, aku dah tanamkan yg mentua aku mcm makbapak kandung aku gak..which means hormat dan taraf dorang tetap sama. Mentua aku ni mcm mak dan nenek aku...solat tak penah tinggal, slalu ajar aku resepi2 org dulu2..aku lak klau balik kg slalu lepak dgn dia kat dapo sambil tolong2 pe yg patut. Aku tau dia pon rindu kat aku..tapi ape daya aku nak balik ke umah dia kan? sape la aku? Cuma bekas menantu dimata yg lain, walau dia penah cakap kat aku yg dia anggap aku mcm ank pompuan dia dunia akhirat. Masa dia singgah kejap ke rumah aku masa anta anak aku balik ke kl dari kg..walau kaki dia sakit, dia gagahkn jalan ke rumah aku..masa ku salam dan pelok dia..aku nampak dia nangis..walau aku dah tak de apa2 ikatan dgn ank dia...dia tetap kirim kan lauk2 kegemaran aku (sedih weh!). KOrang, klau ada mak mentua..syang la dorang mcm mak kita sndiri ya..walau ape yg dorang buat or anggap kita..kita redha je...sbb kita bkn dia yg lahir kan, mestila perasaan tu lain kan, but trust me..klau korang saba, cuba amik ati mak mentua..insyallah, ati org tua akan lembut.

Ni tidak...Menantu perempuan sekarang ni...korang dh la kawin ngan ank dia, control laki tak bole balik umah mak dia, klau balik kg pon mcm tak suka atau eksen semacam je..ringan2 la tangan tolong2 wat keje dapo..klau pon tak tau masak, at least tolong basuh pingan ke, potong sayur ke tak kan la tak tau..tak tau tanya la..lelama nnti pandai. masa ni la mintak resepi kegemaran laki korang tu. Borak2 dgn mak mentua, cerita2...lelama nnti mesra la..walau korang ada bibik skalipon..ni kira test korang nye PR la...klau korang bole tackle mentua korang..which means korang nye PR best la..Ada tu mak mentua terbongkok2 masak kat dapo, menantu pompuan kat depan tgk tv, paling haru tak bgn tido lagik. Pakaian pon jaga la sket beb! balik kg org jgn la pakai baju ketat2, seksi..jaga adat..kalau nk seksi sgt pon...balik kl lantak korang la kan.

Mak...dikesempatan ni..org nk cakap, orang tetap sayang & rindu kat mak sampai bila2. Rindu pada celoteh mak, masakan kg mak, kuih mak....Ampun kan jika ada salah dan silap org selama org jadi menantu mak. Dan setiap kali solat org tetap akan doa kan utk mak. Walau mak menaruh harapan dan doa mak agar org kembali semula dgn anak mak...org tak bole mak..biarlah mak tak tau punca sebenarnye perpisahan kitaorg, org redha apa saja tanggapan mak...org mmg tak bole berbaik balik dgn ank mak. Jodoh tu....org serah pada Allah swt. Cuma susah juga klau org nak jumpa mak di kampung..sebab tu bkn rumah org lagi..Tapi klau mak nak datang umah org..pintu rumah sentiasa terbuka utk mak..(aku nangis ni...)

Tu la...rancang / planning....kita sume bole plan macam2 utk esok, lusa, tulat...tapi yg mengizinkn hanya Allah swt je...

No comments: