Tuesday, June 10, 2008

Sakit dan Penyakit...

Macam serious jek tajuk tu kan? hehehe...

Ari ni teringat kat Angie yg tengah admitted kat Gleneagles Hospital sbb chronic asma dan anak sedara kat Kajang Specialist Hospital yg baru wat surgery kat siku, dengar kata letak skru kat situ...di doakan agar cepat sembuh, kena rajin2 wat physio kali ni. Hendaknye kat ko Angie, dah la pregnant..hebat betul dugaan ko kali ni. That day when we had lunch together, masa ko tgh termengah2 nk bernafas sambil makan...aku tak sanggup tgk ko...kesian sgt, nk tolong tak tau cam ne...Dan Shereen pon sakit gak, sakit bru pas bersalin. Congrats! Dapat baby gurl last weekend..mesti cute mcm kak pari-pari kan?..hehehe..jgn marah..Jgn lupa berpantang betol2...badan nk pakai lama beb!

Banyak makna sakit...sakit ati, sakit yg berpenyakit, sakit jiwa dan bermacam2 sakit lagi kat dunia ni yg kdg2 sampai tak terfikir akn penyakit tu. Ada sakit yang nampak dengan mata kasar, ada yg kena di x-ray dan ada pulak yg dikaitkan dgn ilmu hitam/sihir? Bagi orang yang sakit, kena banyak sabar, zikir, tawakal disamping usaha cari ubat utk pulih. Sbb, klau tak silap saya terbaca dalam satu forum..sakit tu datangnye dari Allah s.w.t yg mahu mnguji kita sbg hambanye, iman kita, redha tak kita dengan ujian ni dan juga sbb kita sendiri yg menganiaya diri kita sbb kita tak jaga amanah Allah. Sakit juga salah satu dari sebab utk kifarah dari dosa2 yang lalu...klau saya tersalah sila betul kan ye..

Sape la dalam dunia ni nk sakit kan? Bila dah sakit..byk perkara yg akan terganggu..especially kerja dan anak2, tak bole gi shopping, nk lepak2... Sape la dalam dunia memang suka sangat nk sakit? Kena wat surgery berkali2, duduk kat spital berminggu2, kena makan ubat berbiji2, kena cucuk ngan jarum berkali2? Tetiap pagi kena pegi physio without fail...bkn bersenang lenang ddk kat wad nih..bkn mcm pegi honeymoon! Bukan tu saje..duit pon byk pakai beb!

Tapi ada org mmg sengaja nk buat alasan atas penyakit seseorg.....jgn mudah menuduh org sengaja sakit/mintak simpati apalagi klau penyakit tu mmg kita tak pernah dengar/tak popular mcm darah tinggi/jantung/kencing manis/migrane dsb. Klau tak tahu, tanya..jgn pandai2 cakap sbb perkataan yg keluar dari mulut kita tu kdg2 lagi menambah sakit dan tambah dosa. Dan jgn cuba compare penyakit org tu dgn org ni...sbb tak sume case same...that's why kita ada specialist ...

Kdg2 bila kita sakit...kita kena cari punca penyakit tu...contohnye saya la...dulu masa muda remaja aktif sangat..sports sume saya belasah..lompat sana sini..dh jatuh, klau sakit..urut je..
but bila umur dh meningkat dan dh bersalin dn tak aktif lagi...sini lah bermulanye...

Bila selalu sgt sakit kepala, doktor kata kena migrane. Telan la mcm2 ubat dan sampai tahap kena jap. Ada sekali tuh..doktor suruh gi buat CT Scan takut ada brain tumor lagi. Alhamdulillah, tak de.

Pas tu..setiap kali balik dari kelas aerobik, pinggang rasa nk patah dua. Klau kat umah samada bole masak je atau kemas umah je..pas tu dh kena baring. Belakang sakit sangat. Bila jumpa doktor, dia kata sakit ni sebab berat badan...abih tu cam ne nak wat klau stiap kali gi aerobik, pinggang rasa nak patah 2?? Sampai ada org cakap kita sengaja bg alasan sbb kita sakit!!..Ada ke patut? Dalam pada tu, dok pegi la urut sana sini, pantang org cakap tpt urut bagus..sume gi redah, acupunture, reflexsologi....mkn macam2 jenis ubat...kaya la org jual obat....

Sampai la satu tahap yg tangan kiri dh tak bole nk pegang mug, dan tak bole bangun dari katil...
Sebelum doktor klinik refer ke specialist..dia kata mgkn saya kena sakit buah pinggang? Bila dh di x-ray/MRI baru la dapat tahu yg tulang belakang (spine) saya di tulang no:L1 & L2 dan tulang tengkuk (cervical) no: C5 & C6 ada ...mcm mana nk explain ye....nama sakit tu Chronic Spondylolisthesis (nama saintifiknye)...klau tak di x-ray..dah sah2 telan ubat sakit buah pinggang lak! Tambah lagi koleksi ubat kat dalam lemari/gobok kata org johor..kat umah.

Ok la ...klau ada masa esok la citer psl sakit tu...pe dah jadi...tapi ari ni sedih sangat :'-(

No comments: