Thursday, June 12, 2008

Rindu & Sayang..

Sume org ada prasaan ni kn? Jangan salah anggap la.. rindu & sayang tu bukan untuk kekasih jek, tapi utk family, sahabat, jiran, sedara mara, cikgu, pemimpin, Nabi Muhammad saw gak. Tajuk tu sempena HARI IBUBAPA.

Saat ni aku amat merindui seseorang...

Arwah abah aku meninggal pd tahun1999, 2nd day of Ramadhan. 1 1/2 bulan sebelum tu aku & family(my ex-hubby) and my sister dgn family dia balik kampung di Segamat. Masa tu cuti Deepavali, aku lak baru beli kete baru. Bila abah tau aku & family nak balik, dia sibuk nak masak lauk kegemaran aku..ikan sungai masak asam..Abah aku ni kaki pancing/menjala ikan kat sungai, sampai sanggup beli sampan utk aktiviti dia ni la dan abah aku memang pandai masak. Bila sampai jek kampung malam tu jugak dia paksa aku makan, walaupon aku dah makan masa pertengahan jalan tadi. Esoknye pagi2 dia dah bangun solat subuh, pas sarapan ajak kitaorg gi pasar & kedai beli barang2 dapo..Bole bawak abah jalan2 naik kete baru aku..hehehe..Aku tgk abah aku punye la hensem..menyemat bukan main walaupon nk gi pasar jek...

Masa singgah kat kedai runcit aku perati abah aku beli brg2 dapo bukan main banyak..maksud aku sume yg besar2 spt. MILO tin besar, beras kampit besar, gula.dll..aku tak kisah la, mgkn dia nk buat stok kat umah. Dah jd prangai abah aku suka stock-up brg2 dapo...aku bayar je la. Esok pagi masa sarapan aku terkejut berok sbb abah dah siap masak rendang ayam, rebus ketupat dan kuah kacang utk mkn pagi tu. Masa tengah makan, bergelak ketawa..aku spt biasa byk cakap..cakap la.."eh, rasa macam raye lak..padahal ari ni Deepavali..siap dgn rendang, ketupat, kuah kacang...nnti raya mkn lagik ek? org nak ketupat pulut byk2 ek?..hehehe"...abah aku jwb " ye la...ko klau bab makan, bg kat ko..pandai je nk bagi menu...InsyAllah, tu pon kalau sempat..". Petang tu aku balik semula ke KL. Sebelum bertolak, aku cium dan peluk abah. Aku pesan kat dia " Abah, nanti raya puasa tahun ni org raya kat sini ek? Nanti abah bagi la power spek abah berape, org buat kan kat KL" . Abah angguk perlahan..masa kete nk gerak..aku lambai tangan kat abah..aku nmpak airmata mngalir kat pipi dia, dia pandang je aku...Dalam ati aku cakap.."nanti org balik lagi abah, bawak spec baru abah..."

Ari ni 1st day puasa - Aku baru tukar dept, meja pun tumpang tempat orang. Kenkadang duduk kat dalam meeting room buat keje..Abah ada called aku beberapa kali tapi kadang2 aku tak sempat nak jawab. Ari ni, adik aku called dari kampung kata abah aku jatuh dan demam..tapi keadaan dia tak teruk sangat. Ari ke-3 adik aku called kata abah masuk wad sebab demam teruk..aku tak dapat cuti, lagipun baru tukar dept..Ari ke-6 abah dh discharged balik kat umah, aku sempat ckp dengan abah..Ari ke-7, Adik aku yg kat JB balik kg, kata abah demam balik tak bole bangun..aku tak dapat cakap dengan abah..ari ke 9 ari pertama puasa, abah admitted balik, mak tiri aku kata abah dah nazak. Aku bergegas balik ke Segamat, bapak tiri aku pun ikut sekali. Sepanjang jln ke Segamat airmata aku tak henti2 mengalir dan berdoa agar abah tak apa2, aku sedih sbb aku bz sgt, tak sempat nk call abah...

Sampai kampung dah pukul 12am. Adik aku dari JB pun baru sampai. Ex-husband aku kata "tak payah la pegi spital mlm ni, bukannye dpt masuk pun. Kita pegi esok je la"...aku ckp "nope. I nk pegi tonite gak! tak kira dpt masuk ke tidak". So mlm tu kitaorg pun pegi la ke spital. Nasib baik dapat masuk tgk abah, tapi pengawal tu kasi sorang2 je naik ke wad. Aku naik dulu, sampai kat wad tgk abah tengah tercungap2 bernafas guna alat bantuan pernafasan..mak tiri aku ada kat situ..abah aku tanya mana anak aku, aku ckp, anak kat bawah tak bole naik..aku pegang tangan abah, usap pipi dia..aku nampak ada bekas tebukan kecik kat badan abah, mak tiri aku ta doktor nak masuk kan darah, tapi tak bole..aku cakap "abah, kat bawah tu ramai lagi nk tgk abah, org turun dulu, nnti org temankn abah mlm ni kat wad ye?" abah gengam tangan aku..aku cium tangan abah, dan turun ke bawah sbb nk bagi peluang yg lain tgk abah. Org yg last skali tgk abah ialah ex- hsbd aku...bila dia turun, dia kata abah dh masuk ICU, so sbb takbole tunggu, kitaorg sume balik umah.

Sampai kat umah, yg lain2 berborak2 sementara tunggu waktu sahur, aku solat sunat dan baca yassin utk abah supaya dia cepat sembuh..perasaan aku tak tenteram. Lepas solat subuh, mgkn sebab keletihan sume org tertido termasuk aku.

2nd day puasa - Aku terjaga bila telipon kat umah tak henti2 berdering..bila aku jawab, rupanye call tu dari spital yg suruh kitaorg ke spital sbb abah dah nazak..Bila sampai ke wad ICU, aku dan mak tiri masuk dulu..aku cari mana katil abah? Nurse bawa kami ke satu bilik. Bila aku bukak pintu aku nampak sekujur tubuh dah dilitupi dengan kain putih...Lemah lutut aku..aku jatuh terduduk kat sisi katil...mak tiri aku menangis...bila buka selimut putih tu nampak muka abah yg tenang macam tengah tido..aku cuba kejut abah..tak bergerak..aku pegang tangan abah...

Jenazah abah dikebumi lepas solat asar, masa ujan renyai2..aku pasrah....aku redha...pas ni pada sape aku nak mengadu segala masalah aku? pada sape nk tanya resepi masakan kampung? Pada sape aku nk tanya petua2..pada sape aku nak merajuk (aku mmg kuat merajuk).....pada sape....kesian pada mak tiri aku yang tengah mengandung 8 bulan masa arwah meninggal...

Jadi kan, morale of the story is...sementara kita punya keduaorg tua, isteri, suami, anak2, kekasih..sesape saje la yang kita SAYANG kat dunia ni....TOLONG la amik berat...jangan malu nk ungkap kan kata2 SAYANG yang ikhlas, tunjukkan...how much we cares...tak rugi..dari menyesal kemudian ari...KALAU aku tak pegi spital mlm tu, mesti tak dapat jmpa abah utk kali terakhir kan?

BUT sometimes, if you love someone, u must let him/her go....slalunye ni kes2 yg tertentu la...
Let him/her go, redha kalau dia yg disayangi dah meninggal dunia, let him/her go klau dia yg kita sayang dah punya org lain yg lebih baik dari kita...jangan paksa org utk sayang diri kita.....biar rasa kasih & sayang tu datang dari hati yang ikhlas untuk kita...

Untuk Arwah abah, SULONG BIN YUSOF yang telah pulang ke rahmatullah pada 2 Ramadhan 1402 hijrah...semoga rohnya dicucuri rahmat, diampun dosa2 yang lalu dan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman...org RINDU sangat pada abah.

AMIN.

No comments: