Sunday, September 14, 2008

Membazir

Bula Ramadhan ni bukan bulan pesta makan2... Memang la klau tengok sume teragak, teringin,itu nafsu. Berbuka dengan apa yg disunatkan..pastu makan makanan seperti biasa dah la...tak semua yg dibeli kat pasar ramadhan tu sedap. akhirnye...makanan tu duduk dalam tong sampah. Bagi aku, kalau sebelum ni..cukup nasi & lauk macam biasa dan air soya panas. Aku memang tak suka kuih manis2..klau teragak sangat, cuma beli either kebab/popia basah/roti john suda cukup. Anak aku pon aku latih macam tu...klau beli banyak2, sape nak abis kan? Apetah lagi lepas surgery nih..aku kena memilih sket. Stakat 1 mangkut tau foo fah sudah cukup utk dinner aku.

Banyak jugak dapat jemputan utk berbuka puasa, tapi aku terpaksa menolak. Pertama, sekarang ni aku dah tak bole makan banyak, silap haribulan..muntah balik, rugi je. Tau la sekarang ni harga buffet 1 kepala paling murah RM60.00..membazir je kan? Kedua, aku kesiankan anak dan mak aku berbuka 2 org je kat umah. Ketiga, aku tak selesa makan kat hotel sebab terkejar2 waktu solat maghrib...pas tu nak balik susah dapat cab...penat la.

Masa ni gak aku teringat kan masa aku duduk kat Kuantan, aku paling gemar makan sata & otak2..simple je makanan nih. Bole makan dengan nasik sekali..jimat kan? Tapi that day aku beli otak2 yg slalu org jual kat pasar2 malam/ramadhan..hemmm..hampeh! klau otak2 kat pantai timur..dalam daun kelapa tu isinye ketulan ikan dan gravy dia..tapi otak2 kl atau yg ada kat pasaran skrg ni macam kuih jemput2...tak sedap langsung! Pasal tu la aku kata..membazir betul. Its more to chinese otak2..tak bole lawan otak2 kat pantai timur.

Talking about east coast, insyAllah next year, ada rezeki..aku nak lepak kat Cherating la...aku memang suka pantai sana klau nk compare tpt lain. Bukan sebab sana byk memori..tapi frankly speaking pantai situ memang best. Byk pokok2, laut pon ok...klau lepak..best woo..

Pas tu aku nak makan puas2 sata & otak2..dan tak lupa seafood yg fresh. Klau nasib baik, musim sotong..dpt mkn sotong & ikan celup tepung murah2 je jual kat gerai. Haaaa...tak lupa gak, pe lagi bukan keropok lekor la & sosnye. Klau kat sini, keropok lekor yg byk tepung...bila dh sejuk, keras & lesot (kata org johor) tapi klau kat sana, keropok yg org jual kat kl ni org tak beli la. keopok lekor sana byk ikan....hemmmm..memang sodap wa cakap lu...


Ape pon, ari ni dh 15 ari ramadhan...lagi 15 ari nak raya...buat budget, jgn joli sakan...nanti pas raya, makan beskot la...hehehe

Chow.

No comments: