Wednesday, September 3, 2008

Ramadhan

Arini dah 4 ari umat Islam berpuasa dan kemarin genap la 8 tahun permergian abah, pulang ke Rahmatullah. Sekejap je masa berlalu...saat ni, aku rasa rindu sangat kat abah..rindu nak cerita2, rindu nak mengadu hal, rindu dgn masakan abah dan aku rindu sangat nk cium tangan abah di pagi syawal...aku ada beli kad raya utk "Ayahanda"...tp nk anta kat mana ek? Aku cuma bole kirim kan doa & sedekah yassin...semoga roh abah dicucuri rahmat...amin.

Alhamdulillah ramadhan kali ni, anak aku dh mula pegi solat tarawikh start ari pertama pose. sepatutnye aku yg bawa dia ke surau..tapi di sebabkan aku uzur..dia pegi dgn kakak angkat aku..so far tak pernah tinggal lagi. Aku terkilan sangat sebab ramadhan kali ini tak membenarkan aku untuk menjalani ibadah puasa. Disebabkan aku baru lagi menjalani pembedahan diperut (mmbuang sebahagian daripada perut)...keadaan kesihatan aku tak mengizinkan aku berbuat demikian. Walau aku tak bole puasa, ari pertama & kedua aku tak juga makan cuma minum sedikit..kesannya...perut aku sakit, bdn lemah sebab dhydrated, dan juga gastrik...sebab selepas surgery aku dimestikan minum air kosong setiap 15minit, or else badan akan kekeringan air...sampai ari ni, perut aku upset lagi...tak bole nak makan, dah 3 ari aku cuba makan..dan setiap kali makan (semasa bbuka pose) aku akan muntah balik...aku cuma bole mkn makanan yg lembut dan buah je buat masa ni...Dan lagi, aku kena set my mind utk minum air setiap 15min unless klau kat luar la..nnti aku kena tangkap lak sebab tak pose..tak pasal2 naik kete mayat kena arak keliling kl nnti....malu beb! Aku minta mintak ampun ya Allah..aku bukan sengaja tak nk berpuasa...tapi perut aku mmg tak mengizinkan...dan aku bertekad, walau aku tak bole puasa, aku akan pastikan solat wajib, solat tarawikh, solat taubat & hajat serta tak lupa nk mengaji Al-Quran insyAllah aku lakukan disepanjang ramadhan ini..aku nk doa banyak2.....Aku harap Allah akan makbulkan doa aku.

Dan setiap kali ramadhan, rancangan tv yg paling aku minat ialah Jejak Rasul & Solat Tarawikh dari Mekah....selain rancangan masakankan la..hehehe....biasanye weekend baru dpt tgk kat tv coz siarannye at 1am...Hati aku akan rasa sayu, sedih, bangga bila tgk umat islam dari seluruh dunia tak kira warna kulit, pangkat, keturunan berdiri dalam satu saf mengadap Kaabah menunaikan solat. Klau la ada rezeki..aku mmg teringin sangat nak menjejakkan kaki ke Mekah. Aku harap Allah izinkan aku jd tetamunye satu ari nanti sebelum aku dijemput balik.

Bagi aku yg hidup seorang, persiapan raya lebih fokus pada anak aku je...klau nk ikut aku & klau aku seorang diri..aku mmg tak de mood nak raya. 1 week before Ramadhan aku dah beli kain baju kurung dah aku tempah, kasut dah beli cuma belum beli t-shirt je utk anak aku. Cuma utk menceriakan suasana Ramadhan & Syawal kat umah aku kali ni...aku nk beli lampu warna-warni la...(aku panggil lampu bling2)...ikut aku nk pasang pelita...tapi mana nk letak kat balcony umah aku tu...dan dh sah2 kena marah dgn security...klau dah beli...nk kena panggil org dtg pasang lagi....mana aku nk cari ek? Kuih2 aku beli je...walau aku memang bole buat biskut & kek...memandangkan aku tak de oven...insyAllah ada rezeki & pjg umur tahun depan la aku buat biskut sendiri. Dan klau korang nk tau, arwah datuk aku ada satu resipi biskut...kat malaysia mmg tak de jual punye...mmg best dan simple je...resipi biskut ni..aku kena tanya mak aku la..sbb aku lupa, dah lama tak buat. Mak aku lak mmg terror wat biskut makmur & tart nenas...original resipi....aku tau rizy mmg suka biskut makmur kan? Tp tahun ni mak aku tak dapat buat sebab dia keje..bz...jadi tahun ni biskut umh aku, biskut tunjuk2 je la..Nnti la aku bg resipi dan korang try sndiri ye..sedap dan tak byk bahan..murah je..

Bulan Ramadhan ni gak.aku masuk keje cepat..so bole balik cepat..boss aku dh luluskan...aku masuk pkul 7.30am dan balik 4.30pm...klau tak jam....sempat la nk gorang sayur ke...tapi memandangkan buat masa ni aku tak bole makan sangat..sume lauk & sayur aku beli je...sebab yg makan cuma anak aku sorang...aku cuma bole mkn tau foo fah, bubur lambuk..yg lembut2 je..

Selamat menjalani ibadah puasa dan jaga solat wajib serta tak lupa solat tarawikh, witir, taubat & hajat..doa banyak2 ye....moga diberkati...

No comments: